Maria Braun

  1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en
17 kwietnia 2025
Maksymalizacja produktywności w małej firmie.

Choroba dwubiegunowa przedsiębiorcy

Codzienność właściciela firmy: albo sprzedaż jest za mała, albo za duża, albo towaru jest za mało w magazynie, albo za dużo. Znasz to uczucie? I nie ma znaczenia czy sprzedajesz towar, czy usługę, czy wiedzę. Mając własną firmę, coś sprzedajesz i masz jakichś klientów.

A najgorzej jest przed świętami - gdy ludzie zaczynają myśleć o zakupach spożywczych i wówczas nie mają głowy do myślenia np. o zakupie dźwigów, paleciaków, albo nawet nie są zainteresowani wydrukiem banerów reklamowych! 

Jak sobie poradzić z tym uczuciem jako właściciel firmy? Też masz takie dylematy?  

Ja taki stan umysłu nazywam "chorobą dwubiegunową sprzedawcy". Nigdy nie jest akurat. Zawsze albo za mało, albo za dużo. Taki stan dopada Cię nawet mimo najlepszej strategii rozwoju małej firmy.

Oto kilka przykładów z mojego doświadczenia:

Sprzedajesz zabawki przez internet. Szczyt sezonu przypada na listopad i pół grudnia. To normalne. Już od sierpnia szykujesz się na szczyt sezonu, kupujesz towar, dotrudniasz ludzi, kupujesz na zapas kartony i taśmy do pakowania. Optymalizujesz co się da, żeby jak najszybciej pakować. Osiągasz super wyniki wydajności. Np. pakujesz 800 paczek w 4 osoby w 8 godzin. Czujesz zmęczenie, ale też dumę! Dałam radę! A właściwie, gdyby sezon trwał cały rok, to można by zrobić jeszcze więcej optymalizacji i jeszcze więcej pakować! Snujesz plany na wielką sprzedaż, ale około 18-20 grudnia sprzedaż wygasa, żeby spaść aż do zera 23 i 24 grudnia. I co się wtedy dzieje w Twojej głowie? Wpadasz w popłoch. Co to będzie! Nie ma zamówień, co ja teraz zrobię? A co mają robić moi pracownicy? Przecież jeszcze przed chwilą pakowali po 800 paczek, a teraz w tym samym czasie mają spakować raptem 100? 

To samo spotyka Cię przed Wielkanocą. Chociaż umiesz logicznie myśleć i wiesz, że święta wielkanocne w Polsce to w dużej mierze suto zastawione stoły, mnóstwo jajek i bab drożdżowych, to jednak martwisz się brakiem sprzedaży produktów prezentowych w ostatnich dniach przed świętami. A wtedy ludzie nie myślą już o zakupach prezentów, ale o zakupach spożywczych, ewentualnie o myjniach samochodowych i warsztatach wymiany opon. 

Jak sobie z tym poradzić? Z paniką i niepokojem w głowie, który tak naprawdę jest uzasadniony sezonowością i najzwyczajniej w świecie kalendarzem świąt?  A może trzeba dać pracownikom kilka dni luźniejszej pracy, bo nie da się zawsze pracować na 110% normy? Albo wysłać pracowników na szkolenie zespołu? A może dla właściciela firmy jest to czas na przemyślenie kilku sprawi i podsumowania? A może na pomyślenie o tematach rozwojowych, na które w gorączce pracy nie było czasu? Albo na przygotowanie biznes planu dla mikroprzedsiębiorstwa na kolejny rok?

Dla mnie osobiście, samo uświadomienie sobie, że wpadam w taką "chorobę dwubiegunową" było wartością samą w sobie. 

Czasami trzeba też umieć zwolnić, nawet jeśli jest to wymuszone przez kalendarz świąteczny :-)

Jeśli potrzebujesz wsparcia lub chcesz porozmawiać o konsultacjach biznesowych, zapraszam do kontaktu!

03 czerwca 2025
Kiedy Anna, właścicielka małej firmy technologicznej, zdecydowała się na szczegółowe planowanie strategii, szybko zorientowała się, że nadmiar analiz paraliżuje jej zespół. To doświadczenie zainspirowało ją do poszukiwania równowagi między solidnym
27 maja 2025
„Czy jesteśmy wystarczająco autentyczni?”, – często zadaje sobie wiele firm dążących do sukcesu. Autentyczność stała się kluczowym elementem w budowaniu zaufania klientów, kreowaniu silnych marek osobistych, skutecznej komunikacji marketingowej oraz
20 maja 2025
  Wiosenne porządki w firmie Wiosna to dobry moment, by odetchnąć, przewietrzyć głowę i… zrobić porządki. Ale nie tylko w domu czy w szafie. Jeśli prowadzisz własną firmę, wiesz, że z
15 maja 2025
Znasz to uczucie, gdy wieczorem siadasz wykończona/y po kolejnym dniu pełnym zadań… i mimo to masz wrażenie, że Twoja firma stoi w miejscu? Robisz wszystko, co się da – a

Adres

ul. Złota 11
00-123 Warszawa

Kontakt

kontakt@mariabraun.pl

+ 48 697 993 960

Menu

Śledź nas

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.